Beeldabonnementen! Ik leg projecten, werkzaamheden en eindresultaten vast voor onder andere bouwbedrijven, loonwerkers, installateurs en hoveniers. Voor vele bedrijven is het dan ook wenselijk dat ik of vaker kom tijdens een project of door het jaar heen meerdere projecten fotografeer. Dit samen met een telefoontje voor de vakantie zette mij aan het denken.

Na een heerlijke zomervakantie, die inmiddels alweer lang geleden lijkt met die herfst buiten, heb ik weer nieuwe ideeën. In de zomervakantie en vaak rond de kerstvakantie als er minder werk is komen er weer ideeën of ontwikkel ik mij verder in iets.

Voor mijn vakantie werd ik benaderd door een bouwbedrijf. Hij had mij gevonden via google en wil wekelijks foto’s laten maken om zichtbaar te zijn en voor gebruik op de website.
Nadat ik mijn tarieven en werkwijze gedeeld had schrok hij ervan hoe dit per maand zou oplopen. Professioneel beeldmateriaal vergt een investering. Mensen onderschatten vaak wat het materiaal en de fotografieprogramma’s kosten. Begrijpelijk want ik schrik er nu soms nog van.

Dit gesprek heeft mij extra aan het denken gezet. Hoewel ik achter mijn tarieven sta denk ik graag mee.
Ik kan het erg kan waarderen dat iemand graag professioneel beeldmateriaal wil en het goed wil aanpakken met een wekelijkse aanvulling van professionele beelden. ij wil geen half werk, en dat waardeer ik.

Om dit soort bedrijven (en de bedrijven met wie ik al regelmatig samenwerk) voordeel te bieden, ben ik druk bezig met het opzetten van beeldabonnementen. Voor een vast bedrag per maand zorg ik voor beeld. Regelmatig samenwerken scheelt sowieso tijd en ik leer het bedrijf en de werknemers kennen wat het beeld ten goede komt. Abonnementen maken het werk makkelijker en bevatten bovendien een korting als dank voor het vertrouwen.

Ik ga daarnaast ook de optie bieden om foto’s direct op sociale media te plaatsen. Niet als sociale-mediamanager met uitgebreide rapportages, maar gewoon om regelmatig professioneel zichtbaar te zijn.
Dit doe ik al langere tijd voor meerdere bedrijven. Soms neemt een bedrijf het weer zelf over omdat er een medewerker of stagiair beschikbaar is, maar in de praktijk zie ik dat er zelfs dan vaak weinig van terechtkomt. Kortom: het valt meestal tegen om het echt structureel vol te houden. Heel herkenbaar trouwens, want ook mijn eigen sociale media schiet er soms bij in.

Ik heb inmiddels mijn concept klaar. Ik neem nog even de tijd mijn gedachten over te laten gaan. Volgende week wil ik het definitief afronden zodat het online kan.

Mijn vraag: heb je tips of wensen voor mijn abonnementen? Ik hoor het graag!